Vadercentrum Adam: Mannen laten zien wat ze kunnen

Ik ben altijd glazenwasser geweest,’ vertelt Rob Bruggeling. ‘Ladder op, ladder af. Vijf dagen in de week. Mooi werk, maar ik kreeg steeds meer last van mijn knieën. Pure slijtage, zei de dokter. Ik moest stoppen, anders zou ik in een rolstoel terecht komen. Ineens sta je op straat. Wat dan? Via de sociale dienst ben ik bij het Vadercentrum gekomen. ’ Sinds een jaar werkt Rob als vrijwilliger in de druk bezochte Weggeefwinkel.
Hier krijgen Hagenaars met een laag inkomen kosteloos tweedehands kleding, meubels, een fiets of andere basisbehoeften. ‘Geweldig dankbaar werk. De klanten zijn soms zo blij dat ze beginnen te huilen. Het is wel druk werk tussen al de klanten en spullen. Je moet het overzicht houden. Dat gaat steeds beter. Ik hoop mezelf weer omhoog te werken. Een collega heeft pas een baan op Schiphol gekregen. Dus het kan wel.

Allemaal talenten
De mannen bij het Vadercentrum hebben allemaal hun eigen verhaal. Ze weten wat tegenslag in het leven betekent. ‘We kijken niet terug,’ benadrukt coördinator Bilal Sahin. ‘Elke dag kun je een nieuwe start maken. Ieder mens heeft talenten. Daar zoeken we naar. Hoe wil jij actief worden? We hebben hier mannen die goed kunnen koken, alles weten van computers of van lassen en houtbewerken of die perfect Engels of Spaans spreken. Al die talenten krijgen een kans. Een vluchteling uit Irak met een ict-achtergrond geeft computerles. Een Griekse technicus repareert apparaten voor buurtbewoners tijdens het Repair Café. Een chauffeur rijdt onze bus en een sportinstructeur runt de hardloopgroep.

Hechte gemeenschap
Elke werkdag zijn er cursussen en daarnaast eenmalige bijeenkomsten zoals over brandveiligheid of opvoeden. Binnen het centrum is een hechte gemeenschap gegroeid van actieve bezoekers die elkaar kennen en ondersteunen. Volgens Bilal groeit het zelfvertrouwen door actief bezig te zijn. De bezoekers doen sociale contacten op, verbreden de horizon en bouwen hun netwerk uit. ‘We stimuleren dat vrijwilligers doorgroeien naar een baan, een opleiding of misschien ander vrijwilligerswerk. Dat lukt niet altijd. Zeker de oudere vrijwilligers komen moeilijk nog aan het werk. Zij kunnen zich hier blijvend nuttig maken.’ Het pand aan het Jonckbloetplein heeft een grote keuken, een naaiatelier, een timmer- en laswerkplaats en een leslokaal. Terwijl mannen bezig zijn met lasapparatuur zitten een ruimte verder mannen achter naaimachines, zoals kleermaker Saban Baser. Hij komt uit Turkije en werkte in Nederland onder meer in de bouw. Door de crisis kwam Saban op straat te staan. Hoe was dat? ‘Heel moeilijk na 36 jaar alleen maar werken. Thuis zitten is niks voor mij. Dat vindt mijn vrouw ook niet leuk. Ik moet iets te doen hebben. Hier kan ik mensen helpen.’ Saban heeft zijn oude vak opgepakt. Nu geeft hij naailes in het Vadercentrum en doet kleine reparaties zoals een nieuwe ritssluiting in een jas zetten of een broek korter maken. Vandaag draagt Saban een zelfgemaakte spijkerbroek en bijpassend overhemd. In het naaiatelier helpt hij een man die bezig is met een rok voor zijn vrouw. Een ander werkt aan een tas. Zelf kleding maken en repareren is een uitkomst voor huishoudens met een laag inkomen. Zo helpen vrijwilligers elkaar. Ook met kleine klussen in huis of met de administratie. ‘Het is mooi om te zien hoe bezoekers opbloeien als ze weer een doel in hun leven hebben,’ zegt Bilal. ‘Iedereen wordt bij ons in zijn waarde gelaten. Ingenieur en analfabeet werken samen en respecteren elkaar. Bij de laatste CPC-loop deden 23 hardlopers van het Vadercentrum mee. Allerlei nationaliteiten en achtergronden, maar met hetzelfde doel. Als je nooit veel aan sport hebt gedaan en pas een paar jaar traint, is het een geweldige prestatie om de finish te halen. Dat geeft push aan je zelfvertrouwen.

Samen werken aan jezelf
■ Vadercentrum Adam in Laak is uniek in Den Haag met wekelijks circa 700 bezoekers, ruim 130 vrijwilligers en twintig vaste cursussen (gegeven door vrijwilligers).
■ In het centrum zijn allerlei activiteiten voor ontmoeting, ontspanning, discussie of om nieuwe dingen te leren. Den Haag kent maar één Vadercentrum maar veel meer centra om actief te worden zoals de Buurthuizen van de Toekomst.
■ Wilt u weten welke activiteiten er bij u in de buurt zijn? Of heeft u vragen of hulp nodig op het gebied van werk, zorg of welzijn? Dan kunt u terecht bij een van de Servicepunten XL verspreid over de hele stad. Voor een Servicepunt XL bij u in de buurt kijkt u op www. denhaag.nl/servicepunt. Hier vindt u de bezoekadressen en openingstijden. Komt u er via internet niet uit? Bel dan voor informatie naar 14070.

Meer informatie? haagsevaders.nl

Bron: Stadskrant #4