Creatief met meubels in project 'Onder de tafel'

Peuters, pedagogisch medewerkers en ouders van de Voorscholen in Laak hebben afgelopen week genoten van de interactieve installatie 'Onder de tafel' in project Jong Beginnen, een samenwerking van Laaktheater, Stichting 2 Turven Hoog en Stichting MOOI.

In de gymzaal aan de Peilstraat (Centrum Laakhage) stonden allerlei meubels opgesteld die een ander leven hebben gekregen. Sommigen stonden op hun kop of er ontbraken onderdelen aan. Sommigen waren gevuld met verzamelingen, verzamelingen van etiketjes, zonnebrillen, lepeltjes of rolletjes gekleurd plakband, om maar wat te noemen en sommigen waren gewoon wat ze zijn maar konden altijd weer iets anders worden. In 'Onder de tafel' kun je zelf ontdekken en vormgeven, spelen en ordenen. Een kunstzinnige meubelbende waarin alles altijd weer iets anders kan zijn.

De kunstenaars Francy van den Heuvel en Diederike Smits werken met allerlei afvalmaterialen en huishoudartikelen. Ze spelen met tegenstellingen; vol en leeg of ordening en chaos. Ze houden van verzamelingen die nergens toe dienen. Het leuke van deze installatie is dat de kunstenaars er altijd bij zijn en iedereen, jong en ouder, mee mag spelen.

‘Kan dit niet als museum blijven?’, vraagt een ouder hoopvol aan kunstenaar Diederike. Zowel kinderen als volwassenen spelen vol overgave met de installatie van Jong Beginnen!

Carolien Houwink
c.houwink@stichtingmooi.nl