Proefproject 'jong beginnen'op Voorscholen in Laak succesvol afgesloten

Afgelopen week hebben de voorschool peuterspeelzalen van Stichting MOOI in Laak het project ‘Jong Beginnen’ afgesloten met de performance ‘Weggetje’ in het Laaktheater.

Op Prinsjesdag 2015 startte het project met een introductie en kennismaking tussen leidsters en kunstenaars waarbij met kosteloos materiaal eigen wereldjes werden gebouwd die onderzocht en verbonden konden worden. Op alle locaties in Laak zijn in de daarop volgende maanden tweemaal kunstenaars langsgekomen met diverse voorstellingen en speelinstallaties. Zowel peuters, als leidsters en kunstenaars raakten geïnspireerd en deden verrijkende ervaringen op. Tot slot bezochten alle Voorschool peuterspeelzalen op 26, 28 en 29 januari het Laaktheater voor de afsluiting van het proeftraject.

‘Jong Beginnen’ is een samenwerkingsverband tussen Festival 2 Turven Hoog, Laaktheater en Stichting MOOI waarbij peuters en hun begeleiders in aanraking komen met kunstprojecten. Kunst is een proces van ruimte creëren en ruimte laten zijn. In deze ruimte is er plaats voor een ontmoeting tussen kunstenaar, kunst en kinderen of volwassenen. Wanneer een ontmoeting tot stand komt kunnen er verschillende veranderingen plaatsvinden. De sfeer in de ruimte verandert de gemoedstoestand van kinderen of volwassenen verandert, zo kunnen kinderen ontspannen of juist geactiveerd raken. Er gebeurt veel wat ongrijpbaar maar wel voelbaar is. In het project ‘Jong Beginnen’ staat de kunstontmoeting centraal. Tijdens deze ontmoeting kunnen kinderen, ouders, pedagogisch medewerkers en kunstenaars geïnspireerd worden om zo waardevolle herinneringen te maken.

Foto: Ilona van Ewijk

Voor meer informatie zie ook:
www.2turvenhoog.nl

Of neem contact op met: