MOOI & Themis Empowerment starten Participatie - cursussen

Op 15 november is de eerste Themis-les gestart. Een programma die dankzij de methode bijdraagt aan het zelfvertrouwen van deelnemers om deel te nemen aan de samenleving.
In Wijkcentrum Bouwlust in Escamp zal een groep van 15 vrouwen een jaar lang 3 maal per week bij elkaar komen. In de cursussen zal het accent komt te liggen op zelfstandigheid, ‘je beter gaan voelen’ en een actieve deelname aan de Nederlandse samenleving.

Afgelopen maanden is ingezet op de werving van deze vrouwen waarbij de voorwaarde was dat deze groep homogeen moest zijn (bijv. alleen vrouwen, met een specifieke afkomst). Dit was af en toe wel lastig omdat het nooit leuk is om iemand buiten te sluiten. Toch is het bij deze aanpak erg belangrijk om de veiligheid te vergroten en daarmee het leerproces te bespoedigen.

Vandaag was de startbijeenkomst. Door middel van participatieve spelvormen hebben de vrouwen elkaar voor het eerst met elkaar kennis gemaakt. De begeleiders gebruiken telkens naast eerst het Nederlands, vervolgens ook de moedertaal van de vrouwen. Juist in het begin is het veelvuldig gebruik van de moedertaal heel belangrijk om de vrouwen zich steeds meer op hun gemak te laten voelen, zodat ze zich vrijer kunnen en zullen uiten.

Enkele citaten van de deelnemers:
'Ik ben hier echt blij mee! Van de andere Nederlandse taallessen snap ik helemaal niks. Zo begrijp ik tenminste wat er gezegd wordt.'

'Je begrijpt mij! Eindelijk kan ik meepraten en mijn hart luchten.'

Meer informatie?
Coördinator Themis-project