Laak Kids viert dag van de kinderechten

Vrijdag 20 november was de dag van de Kinderrechten.
Bij de Laak-Kids van Stichting MOOI Cromvlietplein in Den Haag hebben de kinderen een voorlichting gehad van de Kinder,- en Jeugdrechtswinkel Den Haag. Hier hebben zij kunnen horen wat Kinderrechten zijn, hebben ze tussendoor een kleine activiteit gedaan en hebben zij op een laken een Kinderrecht geschreven die hen het meeste aansprak tijdens de voorlichting.

Mocht u vragen hebben over een probleem waar u met uw kind tegen aan lopen of wilt u meer weten over de verschillende Kinderrechten? Kijk dan op: http://www.kinderrechtswinkel.nl/

In 2015 bestaan de Kinderrechten 26 jaar. Net als alle andere rechten staan de Kinderrechten in een verdrag. Een verdrag is een soort boek waar alle (Kinder)rechten in beschreven staan. Maar wat zijn nou eigenlijk kinderrechten? Kinderrechten zijn rechten waar je als kind recht op hebt, denk bijvoorbeeld aan recht op onderwijs, recht op verzorging, recht op spelen, maar ook recht op voedsel. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer regels waar een kind recht op heeft. Kinderrechten zijn voor iedereen onder de 18 jaar oud.

Niet ieder land doet mee met Kinderrechten. Wanneer een land mee wilt doen, moeten ze het verdrag tekenen en erkennen. Wanneer een land het verdrag heeft getekend en heeft erkent, heeft ieder kind in het land deze rechten en zijn er geen uitzonderingen. Dus ook kinderen die asiel aanvragen, gehandicapte kinderen etc.