Extra Strong in de wijk: Nieuwe generatie is aan zet

In TranS 1, 2017, is een artikel verschenen over onze begeleiding van stagiaires in het kader van Extra Strong. Lees onderstaand het gehele artikel.

Aanvankelijk wist de 21-jarige Natasja Grootscholte niet goed welke opleiding ze wilde volgen. Uiteindelijk kwam ze terecht bij de opleiding Lifestyle, Sport en Bewegen, van ROC Mondriaan. Inmiddels is ze vierdejaars en loopt ze al voor de zevende keer stage.
Op dit moment bij MOOI, onderdeel van Xtra. Ze wordt hier onder anderen begeleid door praktijkbeoordelaar Marlies Muiselaar.

Sociaal en beleefd
Iedere woensdagochtend geeft Natasja fitnessles aan 40-plussers in wijkcentrum Moerwijk. “We beginnen altijd met een warming-up en daarna doen we een eenvoudige circuittraining. Meestal sluiten we af met een spelletje.” De deelnemers komen op verschillende manieren terecht bij de fitnesslessen: ze horen ervan via de buurtsportcoach of huisarts, of worden door een cliëntondersteuner van MOOI doorverwezen. Vaak ziet de professional hierin ook een manier om mensen uit een sociaal isolement te helpen. Dat merkt Natasja wel: “Van deelnemers krijg ik soms hele levensverhalen te horen.” Ze vindt het lesgeven leuker dan ze had verwacht. “De mensen zijn allemaal sociaal en beleefd. Ze waarderen écht wat je doet. Dat geeft voldoening.” Onderdeel van Natasja’s stage is ook individuele coaching. Natasja begeleidt de 48-jarige mevrouw Hartman, die herstellende is van een blessure én wil afvallen. Mevrouw Hartman is dik tevreden: ”Natasja kan haar examens doen en ik krijg weer een superconditie. Dat is toch een winwin situatie!”

Schakel tussen onderwijs en welzijn
Praktijkbeoordelaar Marlies Muiselaar beoordeelt onder andere de sociale vaardigheden en
gesprekstechnieken die Natasja gebruikt. “Het gaat om de sociale interactie. Je moet een klik hebben met de mensen om ze te kunnen motiveren en enthousiasmeren.” Dat is een van de vaardigheden waarop zij ‘haar’ studenten beoordeelt tijdens de praktijkexamens. Die lopen onder andere stage in Wijkcentrum Moerwijk, een zogeheten lerend wijkcentrum, waarin veel aandacht is voor het opleiden van een nieuwe generatie zorgen welzijnsprofessionals.

Marlies heeft contact met alle onderwijsinstellingen en zorgt ervoor dat de studenten op de juiste plek stage kunnen lopen. Zo vormt ze de schakel tussen de Haagse  onderwijsinstellingen en de welzijnslocaties. Natasja’s stage en de begeleiding van Marlies zijn directe resultaten van het project Extra Strong. Dat is ontwikkeld om een betere aansluiting tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt te creëren en goede welzijnsprofessionals
op te leiden.