Een warm welkom in Wijkcentrum Lage Veld

Onlangs publiceerde de Haagse Stadskrant dit artikel over ons Wijkcentrum Lage Veld.

Pas net open en toch weten al veel bewoners de weg te vinden naar het gloednieuwe Wijkcentrum Lage Veld. Ze kunnen er binnenlopen voor informatie over bijvoorbeeld werk, wonen en zorg. Op elke vraag krijgen zij een antwoord.

Mevrouw Trisnawati (79) heeft een probleem. Het kost haar steeds meer moeite om de voordeur van haar appartement te openen. Ze kan de deur wel elektronisch ontgrendelen, maar moet hem daarna nog openduwen. Met beide handen op de rollator is dat bijna niet te doen. ‘Dit gaat zo echt niet langer,’ zegt buurvrouw Leny Verweij (75). ‘Ik heb voorgesteld om te proberen een elektronische deurdranger aan te vragen via de Wmo op de website van de gemeente. Dan springt de deur automatisch open.
Samen zijn we achter de computer gaan zitten om een digitaal meldingsformulier in te vullen. Maar we kwamen er niet goed uit. Vandaar dat we nu hulp vragen bij het Wijkcentrum.’ Ze zijn aan het juiste adres. Wijkcentrum Lage Veld is tevens een ‘Servicepunt XL’. Bewoners kunnen hier informatie inwinnen over zorg, welzijn, vrijwilligerswerk (Wmo), wonen en financiën.
‘We nemen hier de tijd om samen met de klant een oplossing te vinden,’ vertelt Christel Stolte van stichting MOOI. ‘De vragen kunnen vele kanten uitgaan. Soms komt iemand binnen met een ingewikkelde brief en wil graag uitleg. Een ander heeft hulp nodig bij het ordenen van zijn administratie of het schrijven van een sollicitatiebrief. We helpen de mensen om het zoveel mogelijk zelf te doen. Als er meerdere ernstige problemen spelen, kunnen we voorstellen om het Sociaal Wijkzorgteam in te schakelen.’

Buren helpen buren
Het nieuwe Wijkcentrum ligt aan de Middenweg 129 in het zuidelijk deel van Wateringse Veld.
Op 1 oktober was de feestelijke opening. Twee organisaties delen samen de ruimte: Middin (zorg) en MOOI (welzijn). Ook is het een centraal punt voor vrijwilligerswerk in de wijk, zoals Burenhulp en Begeleiden en Rijden. ‘Wij koppelen bewoners die iets voor een ander willen doen aan bewoners die een klusje hebben,’ vertelt Paula Baert, coördinator Vrijwilligerswerk. ‘Het gaat meestal om kleine eenmalige klusjes zoals de tuin snoeien, hulp bij het installeren van een computer of een paar dagen op een huisdier passen. Het zijn de dingen die goeie buren voor elkaar doen. Je kunt altijd bij ons informeren of een lastige klus iets voor Burenhulp is.
’ Een andere dienst is Begeleiden en Rijden waarbij vrijwilligers uit de buurt ouderen naar een afspraak in het ziekenhuis, een begrafenis of familiebezoek rijden. Paula: ‘Als je vrijwilligerswerk wilt gaan doen en niet goed weet wat, kom dan naar het wijkcentrum. Dan kijken we samen wat het aanbod is. Wij proberen iets dichtbij huis of in de stad te vinden. Vrijwilligerswerk is een mooie manier om nieuwe mensen te leren kennen en te ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent.’
Zorgorganisatie Middin heeft een trefpunt in Wijkcentrum Lage Veld voor cliënten die in de directe omgeving zelfstandig wonen. Het zijn mensen met een verstandelijke beperking. Ze komen in het trefpunt om elkaar te ontmoeten, voor begeleiding en een gezamenlijke maaltijd. Het wijkcentrum is niet alle avonden en weekenden in gebruik. Daarom biedt Middin bewoners de mogelijkheid om er gebruik van te maken. De ruimte is geschikt voor bijeenkomsten van maximaal acht personen, bijvoorbeeld voor een cursus, training of kaartclub.
Ondertussen is de Wmo-aanvraag van mevrouw Trisnawati verstuurd. Binnen enkele weken komt er een antwoord. Buurvrouw Leny Verweij is blij met het wijkcentrum. ‘Je loopt hier gemakkelijk binnen. Zeker oudere mensen vinden het fijn iemand persoonlijk te spreken als ze ergens mee zitten. Alles is best ingewikkeld tegenwoordig. Met de Wmo-aanvraag waren we maar een half uurtje bezig. Het moet natuurlijk wel zorgvuldig gebeuren. Sommige ouderen zien er tegenop, dus het is fijn als een deskundige van het wijkcentrum meekijkt’.

Welzijn op doktersrecept

Heeft u belangstelling voor Welzijn op Recept?
Informeer ernaar bij uw huisarts of het Wijkcentrum bij u in de buurt.

Op de foto:
Mervouw Trisnawati en haar buurvrouw Leny Verweij in gesprek met ouderenconsulent Robert van der Linden in Wijkcentrum Lage Veld.
Fotograaf: Henriëtte Guest

Meer informatie?

Wijkcentrum Lage Veld
Middenweg 129
2548 VE Den Haag
T 070 - 205 27 50
E wijkcentrumlageveld@stichtingmooi.nl
Openingstijden: ma, di,do 9.00 - 16.30 uur
wo 13.00 - 16.00 uur
vr 9.00 - 15.30 uur

Welzijn op doktersrecept
Huisartsen zien vaak patiënten met klachten die (mede) een sociale oorzaak hebben. Meer nog dan aan een medicijn hebben zij behoefte aan welzijn. Bij het project Welzijn op Recept werken huisartsen en welzijnswerk samen. De arts schrijft een ‘welzijnsrecept’ uit voor bijvoorbeeld meer bewegen, sociale contacten, een zinvolle dagbesteding of een training. De patiënt maakt een afspraak met een welzijnscoach in het wijkcentrum. Samen zoeken ze uit van welke activiteit(en) hij of zij het best zou opknappen. Heeft u belangstelling voor Welzijn op Recept? Informeer ernaar bij uw huisarts of het wijkcentrum bij u in de buurt.