Bouwlust werkt

Opbouwwerker van Stichting MOOI, Gaby de Vries, is betrokken bij verschillende projecten rondom werkgelegenheid. In 2015 begeleidde hij de Werkgroep Tolerantie –15 vertegenwoordigers van religieuze en maatschappelijke organisaties uit de buurt- met het organiseren van een banenmarkt in de wijk Bouwlust/Vrederust: Bouwlust Werkt! De banenmarkt bleek een groot succes. Niet alleen vonden ruim 35 mensen er een baan, er kwam ook een nieuw initiatief uit voort: sociaal ondernemen in de buurt. Gaby: “Er verandert veel in een wijk als mensen aan het werk komen.”

Achterban
Wanneer verschillende partijen een project starten, is een coördinator die met twee benen in de wijk staat van groot belang. Gaby is zo iemand. De Werkgroep Tolerantie wilde een banenmarkt organiseren en Gaby bracht alle partijen bij elkaar en begeleidde het hele traject. De Businessclub Escamp, de gemeente Den Haag, STEK (Stad en Kerk) en Stichting Building Better People werkten allen mee om van de banenmarkt een succes te maken.

De Werkgroep Tolerantie bracht een grote achterban van werkzoekende buurtbewoners mee vanuit de bij hen aangesloten kerken, moskeeën en maatschappelijke organisaties. Gaby: “Zelforganisaties hebben bij de bewoners een status van betrouwbaarheid en vaak immense netwerken in de buurt.”
Al voordat de banenmarkt open ging, stonden er zo’n 50 mensen voor de deur. Het Wijkcentrum Bouwlust stond propvol met informatie stands van deelnemende bedrijven met wie werkzoekenden konden speeddaten voor een baan. In totaal bezochten meer dan 350 mensen de markt en uiteindelijk vonden ruim 35 wijkbewoners ook daadwerkelijk werk. Bij onder andere grote bedrijven zoals Media Markt, Jumbo en McDonalds maar ook bij een zorgverlener, Clementia. Gaby: “Een dame op de banenmarkt had al 600 sollicitatiebrieven gestuurd, die dag vond ze meteen werk.”

Zelfstandig
Het aanspreken van een grote achterban werkt mee, maar ook het wegnemen van drempels. Voortvloeiend uit het succes van de banenmarkt, is nu in 2016 het project sociaal ondernemen gestart. Bij een eerste informatieavond hebben zich reeds 20 buurtbewoners gemeld met een plan om vanuit een uitkering als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Een drempel die daarbij door een verandering in het gemeentebeleid wordt weggenomen: bijstandsgerechtigden houden langer hun uitkering tijdens de opstartfase van hun onderneming. Gaby :”Parallel daaraan willen wij het kader voor hen gaan aanleggen, helpen met een businessplan en begeleiden.”

De goede samenwerking in 2015 heeft niet alleen banen opgeleverd maar ook een positieve ontwikkeling voor de wijk als geheel. Gaby: “Als mensen werk hebben, kunnen ze geld besteden, daar profiteert de middenstand weer van. Er verandert veel in een wijk als mensen aan het werk komen.”

Dit najaar wordt er een tweede banenmarkt georganiseerd in Bouwlust/Vrederust.